Prova sul campo

PV Modules

Una comparazione nel mondo reale dei Moduli FV Mono, Poly, PERC e Dual.

Realtime data
-- -- Ora locale
Installation date: 09-03-2020
--
--
--
--
--
--
--
Irraggiamento
Romania
44°17'59.9"N
26°11'29.7"E

Mono

2500Wp --
Total solar yield: --

Split-cell

2500Wp --
Total solar yield: --

Poly

2500Wp --
Total solar yield: --

PERC

2500Wp --
Total solar yield: --

* Questa è unaprova sul campo, pertanto i risultati sono specifici per questo impianto in questa ubicazione.,Vi preghiamo di cercare la soluzione migliore per la vostra situazione particolare, giacché i risultati possono differire in base alle influenze ambientali.

Piccole barche

Viva il piacere della navigazione

Scaricare la barca dal rimorchio e dirigersi verso il mare aperto è semplicemente magico. Che andiate a pescare, a fare wakeboard o a visitare delle isole per qualche giorno, la navigazione è sinonimo di libertà. E volete avere lo stesso sentimento quando si tratta di energia. La libertà di ricaricare il vostro telefono e accedere alla vostra musica preferita ovunque vi troviate. Le soluzioni energetiche intelligenti di Victron forniscono tale libertà per tutte le piccole barche.

Il piano Energetico Ottimale

Immaginate di andare a pescare con un amico durante un fine settimana. Il motore fuoribordo porta la vostra barchetta in mezzo al lago. La pesca del giorno sarà la cena che cucinerete prima di accampare per la notte su un’isoletta.

Vediamo il Piano Energetico Ottimale che vi aiuterà a godervi il viaggio in tutto comfort.

Consumo

Di quanto avete bisogno?

Persino una piccola barca funziona grazie ai dispositivi elettrici. Tutti i dispositivi della barca funzionano a CC, ma voi volete una presa CA per ricaricare il telefono o un portatile. Tutte le attrezzature elettriche utilizzano una certa quantità di Watt. Sommare Watt è solo una parte del processo. Il tempo è altrettanto importante. Potete avere 100 Watt di luci a bordo, ma sono accese solo per un breve periodo di tempo. Un piccolo frigo portatile consumerà 50 Watt, ma è sempre in funzione.

A titolo orientativo, abbiamo indicato 2 esempi di sistemi basati su un uso “normale” e “pesante”.

0,6 - 1,2 kWh / giorno

Profili di consumo quotidiano “normale” e “pesante”. Leggi di più

Leggi di più

Esempio 1

Le luci possono usare 100 W all’ora, ma si usano solo 4 ore al giorno.
100W x 4 hrs = 0,4 kWh / giorno

Esempio 2

Il frigo usa 50 W all’ora, ma funziona tutto il giorno (in realtà raffredda mezza giornata)
50W x 24h/2 = 0,6 kWh / giorno

Accumulo e conversione

Quanta energia si deve immagazzinare?

Non volete far funzionare il motore per tutto il tempo. Spaventerebbe i pesci. La soluzione è quella di accumulare energia in una batteria (di servizio), dalla quale l’inverter converte l’energia accumulata a 230 V. La batteria può essere caricata con la potenza banchina e con l’alternatore durante il viaggio. Se progettate un viaggio di alcuni giorni, assicuratevi che la vostra batteria possegga la capacità sufficiente per supportare la barca per 48 ore, come regola empirica.

x 2

La capacità di accumulo di una batteria al litio deve essere due volte superiore al consumo quotidiano di energia.

x 4

A causa della sua ± 50% ridotta capacità di scarica, la capacità di accumulo di unabatteria piombo-acido deve essere quattro volte superiore al consumo quotidiano di energia.

Conversione

L’inverter deve avere le dimensioni adeguate per gestire continuamente il carico medio e deve accordarsi alla corrente della potenza di picco: i nostri inverter possono gestire tutto ciò in modo ottimale (in media 2 x la loro corrente continua).

Generazione

Da dove viene l’energia?

Avete a disposizione alcune opzioni per generare l’energia necessaria per il vostro viaggio. Per prima cosa, nel porto c’è la potenza banchina. Oppure, se trasportate a casa la vostra barca con un traino, la potete attaccare a una presa del garage. Durante la navigazione potete usare l’alternatore del motore.

Fonti di energia

Caricabatterie
10A - 30A
Alternatore
35A - 70A

Profilo energetico

Profili normale e pesante espressi in kWh, secondo il consumo quotidiano di energia, che di solito deve essere bilanciato dalla generazione.

Batterie di accumulo in Ah, si raddoppia la capacità usando batterie al piombo-acido.

Sembra che il vostro browser non supporti le ultime tecnologie per vedere questa sezione correttamente: provare con un browser più moderno.

Sistema completo

Uno sguardo più da vicino

Come si traduce un profilo energetico in un sistema? Queste sono le nostre raccomandazioni per una normale barca di piccole dimensioni.

Batteria di servizio:

Caricamento in corso

AC devices

Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Drone batteries

Battery charger

As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.

All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via Bluetooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in voltage.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat engines

Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.

Boat Electronics

A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pump – Bilge, deck wash
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player
  • Bait Tank – Recirculating
  • Electric Fishing Reels/winches

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter

An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.

The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.

Shore Power

Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Esempi di sistemi

Il consumo di energia varia da barca a barca e da proprietario a proprietario, anche per le piccole barche. Presentiamo due esempi, uno con un consumo quotidiano di energia normale e l’altro pesante, di come può essere un Piano Energetico Ottimale per una piccola barca.

Vi preghiamo di tenere presente che intervengono anche altri fattori, quando si progetta e si installa la soluzione ottimale: il vostro Professionista Victronsarà lieto di aiutarvi.

Per vedere correttamente questa tabella particolareggiata e l’intera sezione, provare con un browser più moderno.

Normale
Pesante
Barche a motore aperte, pescherecci, barche per wakeboard ± 19-26 ft.
Stessa barca ma con un uso più intenso: viaggi più lunghi, maggior comfort o persone a bordo.
Consumo
Consumo di energia giornaliera
0,6 KWh
1,2 kWh
Potenza di picco
400 W
900 W
Accumulo e conversione
Victron Phoenix
12/250
12/500
BatteryProtect
65 A
Sostituito dal BMS 12/200 nel caso di batterie al litio da 12,8V
100A
Sostituito dal BMS 12/200 nel caso di batterie al litio da 12,8V
Batteria di servizio
110Ah 12V AGM
O 60Ah 12,8V Litio
220Ah 12V AGM
O 100Ah - 150Ah 12,8V Litio
BatteryCombiner
Cyrix 120A
O 12/200 BMS* per il Litio 12,8V
Cyrix 120A
O 12/200 BMS* per il Litio 12,8V
Generazione
Alternatore
35A - 70A
35A - 70A
Potenza banchina a 230V
16A
16A
Caricabatterie (da banchina)
da 12V, 10A a 15A caricatore Blue Smart
da 12V, 20A a 30A caricatore Blue Smart
Prolunghe
Prolunghe disponibili
Dispositivo controllo batteria BMV-712 Smart
Dispositivo controllo batteria BMV-712 Smart
Mostra elenco completo

Sembra che il vostro browser non supporti le ultime tecnologie per vedere questa sezione correttamente: provare con un browser più moderno.

Immergetevi nel mondo dell’energia marina

Trovate il vostro rivenditore locale

La nostra ben stabilita rete globale di Professionisti Victron locali si impegna nell’aiutarvi a trovare la soluzione ottimale per la vostra sfida

Affidatevi al nostro servizio mondiale

Victron considera essenziale che i clienti siano assistiti e supportati velocemente e in modo competente. Ecco perché la nostra rete globale di Professionisti Victron possiede i più alti livelli di competenze tecniche ed è impegnata nel consegnare le riparazioni il più rapidamente possibile.

Così potrete iniziare o continuare il vostro viaggio, ovunque vi dirigiate.